torsdag 3 oktober 2013

Pluggtips

Eftersom jag själv har ganska mycket i skolan och nu och det säkert inte bara är jag som har det tänkte jag dela med mig av min pluggtips!

-Lägg bort allt som stör dig - om du är en lätt distraherad person kan det vara bra att lägga bort saker som kan störa, som t.ex. mobil! Stäng åtminstone av ljudet på den!

-Bra studieteknik - försök hitta en studieteknik som passar just dig! Ett tips när man t.ex. ska plugga till ett prov är inte bara läsa texten om och om igen. Skriv anteckningar och be någon förhöra dig! Man lär sig mycket bättre om man både läser, skriver och hör texten!
Ett annat tips är att när jag ska lära mig en text på franskan övar jag först på glosorna på glosboken.se,
tycker det är lättare än att skriva de i ett gloshäfte men det varierar ju såklart från person till person. När jag känner att jag kan glosorna översätter jag texten till svenska och sen till franska igen och sen gör jag det tills jag kan texten. Detta gör jag för att inte bara lära mig glosorna utan också kunna använda de på rätt sätt o.s.v...

-Lägg upp en plan - har du många läxor och prov kan det vara bra att lägga upp en plan för veckan, när du ska göra vad o.s.v.

-Skolan i första hand - när jag kommer hem från skolan börjar jag först med att göra mina läxor, på så sätt kan jag slappna av resten av kvällen! Om man istället skjuter upp det till sent på kvällen kan man bli  väldigt stressad.

-Ta pauser -  om du har mycket att göra och planerar att sitta i flera timmar kan det vara bra att ta pauser i bland! Kanske gå ut en sväng om man gillar det, ta något att äta eller som jag brukar göra - kolla vad som har hänt på mobilen men glöm inte att fortsätta plugga efter en stund!

-Musik -  denna punkten är bara bra för vissa personer. Själv älskar jag att lyssna på musik när jag pluggar! Jag blir mer koncentrerar och allt blir bara mycket roligare! Men som vanligt är det olika från person till person, för vissa personer kan det kanske bara vara störande.


Hoppas detta hjälpte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gör mig glad? <3